Microrock: Baby Shakes + the Kendolls

Igår var det dags för ännu en upplaga av den alltid lika hårt arbetande Danys rockshower, denna gång på Planta Baja, en av få lokaler öppna på en måndag. Igår låg fokus lite på ungdomligt slängig pop och punk.


Göteborgskidsen Kendolls öppnade, och visst, det var avgjort underhållande. Dock mår den här sortens punk bäst av att hålla sig kortfattad och inte ge sig ut på instrumentala breaks. Och om man nödvändigtvis måste mecka runt så måste man variera sig lite mer. Sedan märks det förstås att vi har att göra med den yngre generationen här, och influenser kommer från saker jag inte har så mycket att göra med. Men det var kul ändå, och med en okej crowd för en jävla måndag. En impromptu-tolkning av Bailando vann förmodligen rätt många poäng hos Granadapubliken också.

Huvudakten Baby Shakes från NY hade nog tyvärr dragit till sig de flesta av stans gamla rockgamar mest baserat på att de är grymt snygga tjejer som spelar punk (även om det är av det poppiga slaget). Väldigt kompetent och kul hursomhelst, synd bara att halva publiken stod och mentalrunkade konserten igenom. Jag startade en moshpit genom att börja knuffa på Á i sista låten, och nog hade folk lust att poga, för mitt i allt var jag långt borta i mixerbordet. Anyhow, Baby Shakes spelar kanske egentligen något som mest lutar åt powerpop, väldigt mycket tuggummi, och väldigt mycket tonårsvibbar. Men det var roligt, trots att det inte alls är min grej.

Efter spelningarna var vi kvar en stund och drack öl och kollade på Baby Shakes som spelade skivor (det var sångerskan och gitarristen Marys födelsedag), jag höll på att bli indragen i en futbolín (säger man bordsfotboll?)-match mellan Sverige och Spanien men lyckades som tur var övertala Aída att ta min plats, eftersom hon ville ragga svenskar. Sen blev jag väldigt full och började hoppa runt och skvätta öl, och sen fick jag till slut med mig Á hem. När vi kom hem blev det fyllebrottning.

Så kan det gå.

Imorgon är det ännu en konsert på Planta, gamlingarna i Fleshtones och ett av allas vår darling Pericos band, Los Malignos, jag var precis och köpte mina biljetter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0