Årets skiva. Och resten.

I år går jag lokalt. Men förhoppningsvis går de lokala snart globalt. Årets liveakt, årets helvetesjävla, årets allt helt enkelt.


2009 var Guadalupe Platas år. Jag har under årets lopp sett dem närmare tiotalet gånger, och varenda gång stapplar man ut precis lika tillplattad men extatisk. Nu senast på Teatro Alhambra tillsammans med halvlovande konstpunkare och överetablerade get-lookalikes fick de en sittande teaterpublik att ställa sig upp, stirra och i flera fall gråta. Helt sanslös konsert som kostade både en gitarr och en barreño livet. På skiva är de det bästa i år, på scen är de något av det bästa jag någonsin sett.

Om ett par månader på en scen i Austin, Texas. Bäva, SXSW.


Resten är de här:

2. David Sylvian Manafon
3. Delorean Ayrton Senna
4. Editors In this light and on this evening
5. Dundertåget Skaffa ny frisyr
6. The Horrors Primary Colours
7. Röyksopp Junior
8. The Gossip Music for men
9. AC4 AC4
10. Kent Röd

Men jag vill gärna inflika att några är med mest för att alla andra hade nominerat så jävla tråkigt. Fuck Fever Ray, Anna Järvinen och hela fucking allt. Fast jag är glad att ingen röstade på Fuck Buttons i alla fall. Då hade jag spöat dem. Härom dagen spelade i och för sig Juan en Fuck Buttons-låt som var ok, men jag är säker på att det är samma sak som i fallet Animal Collective, det vill säga undantaget som bekräftar regeln (där är Brother Sport den hittills enda låt som går att lyssna på). Och Kent var tydligen tvungna att bli disco-Kent för att funka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0